Micro:bit V2 – többet, jobban, gyorsabban, továbbra is olcsón…

A Micro:bit Educational Foundation 2020. októberének közepén jelentette be a micro:bit továbbfejlesztett verzióját, a micro:bit V2-t. Az eszköz forgalmazása november közepén indult el. A PI-SHOP-nak köszönhetően hozzánk is gyorsan eljutott az eszköz, így már a gyakorlati tapasztalatok alapján tudjuk bemutatni az új lapka lehetőségeit.

A lapkák összehasonlítása

A korábbi verzióhoz képest történt változások már a lapka első szemrevételezése során könnyen azonosíthatóak. Összehasonlításképpen lefotóztuk a régi és az új lapkát is.

A micro:bit 1. és V2 előlapja

microbit előlapok
Bal oldalon a korábbi micro:bit, jobb oldalon a V2

Ha csak az előlapot vizsgáljuk, akkor a pinek (lábak) alatt lévő kivágásokról már tudhatjuk, hogy egy továbbfejlesztett változattal van dolgunk. A kivágások célja, hogy a krokodilcsipeszeket biztosabban lehessen rögzíteni a pinekhez. Szintén feltűnő az is, hogy a micro:bit logója nem olyan színű, mint a bal felső sarokban lévő háromszögek. Ennek a részletnek fontos jelentősége lesz a későbbiekben.

A micro:bit 1. és V2 hátlapja

microbit hátlapok
Bal oldalon a korábbi micro:bit, jobb oldalon a V2

A hátlapon még több, izgalmas módosítás történt. Az antenna arany bevonatot kapott, a hátlap középső részén pedig megjelenik egy új komponens, a beépített hangszóró, amelynek bizonyára sokan örülni fognak. A feliratokat pásztázva az is feltűnik, hogy egy mikrofon is helyet kapott a panelen, amely számos új felhasználási lehetőséget rejteget magában.

A micro:bit V2 újdonságai

A következőkben részletesebben bemutatjuk az új lapka újdonságait.

A makecode programozási felület változásai

Aki használja a Makecode programozási felületet, észrevehette, hogy olyan új blokkok jelentek meg, amelyek a micro:bit V2 változattal használhatóak. Ezek a kategóriák végén, a micro:bit V2 szakaszban találhatóak.

Ezen blokkok használatakor a szimulációs panel jobb oldalán megjelenik egy fehér kör, benne a V2 felirattal. Ez figyelmeztet bennünket arra, hogy a futtatáshoz a micro:bit V2-re van szükség. Az első generációs micro:biteken ezek a projektek nem futnak, a kijelzőn hibakód fog megjelenni a program feltöltése után.

Szimulátor a V2 felirattal


Beépített hangszóró

A beépített hangszórót a korábbi változat esetén sokan hiányolták, hiszen a hangok külső hangszórón, vagy fejhallgatón való megszólaltatásához külön kábelt kellett csatlakoztatni az eszköz pinjeihez, ami kissé körülményessé tette a használatot. Ebben a változatban erre már nincs szükség.

De ha például azért szeretnénk fülhallgatót használni, hogy a gyerekek ne zavarják egymást különböző hanghatásokkal a foglalkozások során, természetesen továbbra is használhatjuk a régi, bevett módszert.

A micro:bit V2-vel a korábban használt egyszerűbb melódiák után, összetettebb hangeffektek lejátszására is van lehetőség.

A Zene (Music) kategóriában a következő új blokkok jelentek meg:

Zene kategória új blokkjai

  • set built-in speaker off/on (beépített hangszóró ki/be kapcsolása)
    ezen blokkal állíthatjuk be, hogy a hangok a beépített hangszórón szólaljanak meg, vagy sem. Alapértelmezetten be van kapcsolva a beépített hangszóró, így akár el is hagyhatjuk ezt a blokkot. Használatának tehát inkább akkor van jelentősége, ha valamiért nem a beépített hangszórón, hanem külső hangszórón/fejhallgatón szeretnénk a hangot lejátszani, és emiatt szeretnénk kikapcsolni az integrált hangszórót.
  • play sound (hang lejátszása)
    A hang elindítása után a következő blokkra kerül a vezérlés, így a lejátszás közben akár animáció is elindítható.
  • play sound … until done (hang lejátszása, amíg véget nem ér)
    Annyiban tér el a korábbi blokktól, hogy ebben az esetben csak akkor hajtódik végre a következő blokk, ha a hang lejátszása befejeződött.

Minta kód

minta kód a hang használatához

A fenti mintakóddal a két hanglejátszási mód közti különbséget lehet kipróbálni. Az “A” gomb lenyomásakor a hang lejátszásának megkezdésekor megjelenik a blokkot követő ikon, míg a “B” gomb lenyomásakor befejeződik a hang, és csak utána jelenik meg az ikon.


Beépített mikrofon

Az eszköz másik nagy újdonsága a beépített mikrofon, amelyet például a környezetből érkező hanghatások hangerősségének érzékelésére használhatunk. Az Input (Bemenet) kategóriában két új blokk is megjelenik a mikrofonnal kapcsolatban.

mikrofonnal kapcsolatos blokkok

  • A sound level (hangszint) blokk a hangerősség szintjét adja vissza 0 és 255 között, ahol 0 a teljes csendnek, a 255 (elvileg) pedig a nagyon hangos környezetnek felel meg.
    Saját tapasztalataink alapján már a 160-as érték eléréséhez is nagyon hangos környezet kell. Ezt vegyük majd figyelembe a projektek elkészítésénél! Ezen kívül különbség lehet a mért érték között, akkor ha USB csatlakozást használunk, vagy elemekről kapja a tápellátást az eszköz.
  • Az on loud sound (Amikor a hang hangos) blokk tartalma akkor hajtódik végre, ha a környezetből érkező hangok a csendes kategóriából a hangosba kerülnek.
  • Az on quiet sound (Amikor a hang csendes) blokk tartalma akkor hajtódik végre, ha a környezetből érkező hangok a hangos kategóriából a csendesbe kerülnek.
  • Azt, hogy milyen küszöbérték felett számítson a hangszint hangosnak, a „set loud sound threshold to …” blokkal lehet beállítani. Hasonló küszöbszint beállítható a csendes kategóriára is.

küszöbszint beállítása

A mikrofon működésekor az előlapon piros fénnyel világítani fog egy mikrofon ikon. Ugyanezt az ikont a  szimulátorban is láthatjuk, a csúszka segítségével pedig a hangszint mértékét is beállíthatjuk.

mikrofon a szimulátorban

Minta kód (grafikon megjelenítése)

mintakód a hangszinhez
A fenti kód segítségével az aktuális
hangerőszintet grafikonon jelenítjük meg.

Minta kód (ébresztő)

mintakód a hangszinthez
A fenti program azt csinálja, hogy ha hangosan tapsolunk vagy csettintünk egyet, akkor lejátszik egy hangot, az alvó ikon után pedig egy mosolygó ikon jelenik meg.


A logó, mint érintés érzékelő

A micro:bit V2 logója microbit logo már érintésérzékelőként is funkcionál. Az Input (Bemenet) kategóriában a következő új blokkokat használhatjuk:

Input kategória blokkjai

  • Az „on logo pressed/ touched/ released/ long pressed” blokk használata új lehetőségeket nyit meg az alkalmazások készítésében. Ezzel le tudjuk kezelni a megnyomás, érintés, felengedés, hosszú lenyomás eseményeket.
  • A logo is pressed feltétel pedig igazat ad vissza akkor, amikor a logó „le van nyomva”, pontosabban meg van érintve.

Minta kód

mintakód a logó érintéséhez
A fenti program segítségével lehet tesztelni a különböző eseményeket.

Kipróbáláskor azt tapasztaljuk, hogy a logó megérintésekor megjelenik a pipa ikon, felengedésekor az X ikon. És ezek után – attól függően, hogy röviden, vagy hosszan nyomtuk meg a logót -, megjelenik a kis gyémánt, vagy a nagy négyzet ikon.


Alvó üzemmód

Szintén hasznos fejlesztés az alvó üzemmód, amelyet a hátlapon lévő reset gomb hosszan történő megnyomásával lehet aktiválni. Ennek hatására a program végrehajtása szünetel mindaddig, míg a reset gombot újra meg nem nyomjuk. Ha a micro:bit tápellátását elemek biztosítják, akkor így nem merülnek le olyan gyorsan, illetve a hanghatásokat kiadó programokat is el lehet némítani anélkül, hogy megszüntetnénk az eszköz tápellátását.

A micro:bit V2 hátlapján, az USB csatlakozó mellett egy új LED is helyet kapott, amely akkor világít, ha az eszköz működik. Az alvó üzemmódban ez a LED villogni fog. Az alábbi videóban látható a reset hatása, a villogó leddel.


És még sok más…

A fentieken kívül több, rendkívül fontos változás is történt.

  • Az új változat 512kB Flash memóriával rendelkezik, dupla annyival, mint az elődje, a 128kB RAM pedig nyolcszor akkora, mint az első verzióé. A 64MHz-es, 32-bites Arm® Cortex® M4 processzor is nagy előrelépés. Ezek a változások előrevetítik, hogy a Mesterséges intelligencia és a gépi tanulás témakörében is egyre jobban felhasználható lesz az eszköz.
  • Az alacsony energiafogyasztás lehetővé teszi, hogy a hosszabb ideig tartó adatgyűjtés területén is használható legyen az eszköz.
  • A micro:bit V2 már a Bluetooth 5.0 változatát is támogatja, nem csak a 4.0-ás változatot.
  • A külső eszközöket immáron 200mA áramerősséggel lehet meghajtani a 90mA helyett, ami azt jelenti, hogy a micro:bittel használható kiegészítők területén is fontos fejlesztések, előrelépések lehetnek a közeljövőben.

Kompatibilitási kérdések

De mi a helyzet a kompatibilitással? A tanárok és diákok a korábban megszokott MakeCode felületet használhatják az alkalmazások elkészítésére, a V2-re jellemző funkciók külön megjelölésre kerülnek.

A micro:bit korábbi változatára készített alkalmazások a V2-n is futnak, DE VIGYÁZZUNK, hogy ez nem vonatkozik a korábban elmentett HEX állományok micro:bitre történő mentésére. A régi HEX állományokat újra be kell olvasni (importálni) a Makecode felületére, és el kell menteni az új, univerzális HEX formátumban. Ellenkező esetben kompatibilitási hiba lép fel, és a micro:bit kijelzőjén hiba jelenik meg.

Hasonló hibát láthatunk akkor, ha egy olyan programot akarunk futtatni a korábbi micro:bit verzión, amely a V2-n használható blokkokat tartalmazza. Ekkor a kijelzön egy szomorú fej és egy hibakód fog megjelenni. 927

Összefoglalás

A micro:bit V2 újdonságainak egyaránt örülhetnek az eszközzel most ismerkedő diákok és tanárok, és persze azok a haladó felhasználók is, akik úgy érezték, hogy az előző verzió határait már elérték. A micro:bit V2 nem csak önmagában egy kiváló eszköz, hanem előrevetíti azt is, hogy hamarosan hasonló, előremutató fejlesztéseknek lehetünk tanúi a micro:bitekkel kompatibilis kiegészítők terén is. Így aki egy már bevált eszköz felhasználásával szeretné a robotika témakörbe bevezetni diákjait, még nyugodtabb szívvel választhatja a micro:bit V2-t!

Dr. Abonyi-Tóth Andor
Egyetemi docens
ELTE Informatikai Kar,
Média- és Oktatásinformatikai Tanszék

Források, hasznos linkek

Köszönjük a PI-SHOP-nak, hogy az elsők között juthattunk hozzá Magyarországon a micro:bit V2 lapkához!

A cikk 2020. november 26-án került publikálásra. Frissítjük, ha új információk birtokába kerülünk.